- Mormor har aldrig fel !

okej idag så va jag o granny på the lassarett, its all good tack för ni undra (v) ! hahaha!
och vi snacka, alooot, snacket fortsatte hemma med min kära mor och det blev en HET diskussion :) love it när det hettar till sådär så man får säga allt man vill säga sen är det ba bra när granny håller med för då vet man till100% att man har rätt !! ni vet det där med muslim / icke muslim ? jag är omringad av folk som har åsikter om det 24/7... så nu bestämde jag mig för att ta upp det med granny för vem vet om nt hon?
det här var hennes ord:

det viktigaste är
* att inte ljuga
* att inte stjäla
* att inte baktala
( prata skit om andra människor )
och nej om du gör detta o sen tror att dina synder går bort för att du fastar och ber så har du fel ? helt enkelt eftersom de här sakerna är onda och man gör det mot människor, Gud har skapat varenda levande varelse på denna jord och så fort du gör något som nedvärderar en annan människa så sänker du dig sj. och detta är sant för min mormor tittar alltid på Hayat där det är mkt om muslimer och det hade varit en Hoda som hade sagt detta. alltså det viktigaste inom islam är nt att du ber och fastar osv utan det viktigaste är att du är ren på insidan, att du är en god människa från hjärtat och att du accepterar alla levande varelser och att du anser att alla är lika mkt värda och behandlar alla med respekt och kärlek :)
this is what I do allday örrday ! neeej jag ber nt ( well i do talk to the Lord men jag ber inte som muslimer egentligen ska göra ) ? neej jag fastar inte ? neej jag går nt till mosken ? men df säger jag nt " ouuh jag är muslim ",  jag tror på Gud ja definitivt ! men jag visar inte min tro genom att vara " religiös " utan jag visar min tro genom kärlek och respekt mot min omgivning :) gud finns i allt levande, jag uppskattar allt levande. Mina spindlar på jobbet lever fortfarande haha ofta jag ska döda dom o förstöra deras hem ba för det ska se fint ut i källaren ? noooupe ... de stör inte mig, de stör inte dig, let them live. jag har nt skapat dom df har jag nt rätt att ta livet ifrån dom heller, kliar nt mig om det är spindel elr fluga :/ it aint up to me om de ska leva elr nt ... tex: mimi min "katt" hon kom från gatan o kolla henne nu, har minst en sovplats i varje rum! hon har min datastol jag sitter på golvet, inga problem :) har hon det bra så har jag det bra =) !

sen detta här med " vi bosniska måste hata serber, de döda skitmånga muslimer " yeeaaahhh .... visst det var krig, men ärligt talat i krig finns det inga vinnare foreal, för de som var soldater back then valde inte det själva. det finns alltid ett fåtal människor på topp som bestämmer vad de andra ska göra och de måste göra d, tex Geroge Bush ? hur många dog inte enbart för att han bestämde ? det är inte många som väljer att gå ut o kriga när de kan vara med sina famlijer. tänk på det bara. vi som är ungdomar nu borde ju visa de vuxna att kriget verkligen var fel, och vi borde lära oss att älska varandra igen, uppskatta varandra, respektera varandra, se på varandra som medmänniskor, inte skilja på varandra genom ras, religion, utseende osv, that aint rigth. man väljer nt vad man föds in i, jag är halv bosnisk och halv serb och väldigt länge skämdes jag för att erkänna detta för direkt blev det " ouh shit hon är serb " och även vänner står o dömer serber framför mig ? men jag som egentligen är " 50% " serb har inte en aning om vilka som kriga back then, även om jag känner flera serber överallt. numera ser jag mig själv först och främst som människa, ingen linje på en karta ska skilja mig från andra. Min morbror är gift med en serb, hon har inget med kriget att göra, hon led precis lika mkt som alla andra, det gjorde hennes familj oxå, mina mamas bästa vänner i bosnien är serber, och de lider ftf av kriget som de egentligen inte hade något att göra med. medans jag sitter här och får höra " ouh serb, shit stick " det är så ignorant att jag vill gråta, seriöst sitter här med tårar i ögonen. man kan nt dra alla över samma linje. det går helt enkelt inte. vadå bara för att geroge bush gjorde dåliga beslut som president betyder nt det att alla presidenter kommer göra samma sak? vi är alla individer från en och samma plats.
      aka JORDEN !
Gud skapade jorden, vi människor skapade linjerna som skiljer oss åt.
vi började med hatet och vi är de enda som kan ändra på det.



som en "underbar" finish på det hela:
en 16 årig pojke i USA blev ihjälslagen och det finns på film.
Det sägs att han blev tvingad till att gå med i ett gäng men han vägrade.
det var ett slagsmål utanför hans skola mellan ungdomar från han skola och gängmedlemmar, han hamnade i mitten eftersom han ville hjälpa andra studenter.
( jag översatte så gott jag kunde till er som nt kan engelska )

Derrion Albert was killed in a fight on Thursday. 16 years old Derrion Albert was a student of Fenger High School. It was reported that he had a pressure to join a gang but he refused to join it. Due to refusal he was killed. According to video tape it seemed that he was caught in a fight and was killed. According to police it was fight between Fenger High School students and rival gang members. Albert’s mother said that Derrion Albert was entered into the fight to help other students. After the incident the school is open on Monday. Rev. Victor, community representative of school said “Word is there will be more violence at the school on Monday. Don’t think this is going to end,” The video of the incident proved very helpful and by the help of video police identify and interrogate 4 people. According to police spokesman 3 of them are teenagers. Albert’s family was not able to watch full video but they requested other people to watch the movie and help them to identify the culprits.Chicago Police spokesman Roderick Drew said that the results of the investigation will be provided to media and public. He also requested people to identify, who killed Derrion Albert.


det är det här med hat ? " black on black crime " kallar dom det.
spelar ingen roll vilket område du är från, vilken färg du har på dina kläder,
din hud, ditt hår, dina ögon, vad du heter, vad du är från, vad du tror på,
det finns inget som skiljer oss åt egentligen.

jag tycker så synd om människorna som har gjort detta för de måste leva med det forever,
det är sånt som händer när man inte tänker sig för, när hatet tar över.
därför ta inga beslut när du är sur, backup, relax, gå därifrån,
deal med det en annan gång. därför är jag aldrig sur på folk. jag är sur för stunden
sen går jag iväg o deal with it in my head then its all good, varför skulle man vilja
gå runt o bära på negativa känslor, im sorry i cant. du kan sparka mig i huvet idag
men knacka på min dörr imårrn och be om vatten, du kommer få det, för när
judgement day kommer så vet jag att jag har gjort mitt bästa to be a good person... 

 WE ARE THE WORLD - bokstavligt talat !   (v) daddy... m.j !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0